• روش ثبت پرتره های دراماتیک با استفاده از نور پنجره

    بازدید : 151

    در زمان عکاسی در فضاهای داخلی , نور پنجره یکی از بهترین نور ها به شمار می آید و استفاده از آن برای به دست آوردن عکس های تاثیرگذار توصیه می شود . تابش نور پنجره بر روی سوژه ها موجب ایجاد بافت های نرم و لطیف گردیده و بازتاب دادن آن با استفاده از رفلکتور یا سطوح بازتابی نیز , جبران نوردهی مطلوب در پر کردن سایه ها را امکان پذیر می نماید . در این مطلب روش استفاده از حالت های مختلف عکاسی با نور پنجره را مورد اشاره قرار می دهیم .


    مرحله اول : منبع نور نرم


    به طور معمول در زمان استفاده از منبع نور پنجره , حالت تابش نور در پشت سر سوژه قرار دارد و این شرایطی را به وجود می آورد که در آن تفاوت میان نقاط تاریک و روشن موجود در تصویر ؛ در حد بسیار بالایی قرار می گیرد .



    تابش منبع نور از پشت سر سوژه , موجب ایجاد حالت ضد نور شدن سوژه نیز می شود و این حالتی است که در آن صورت سوژه به صورت تاریک دیده می شود . در حالت ضد نور شدن سوژه ؛ تفاوت میان نقاط تاریک و روشن تصویر ؛ در بالاترین حد ممکن قرار می گیرد .


    اما در شرایط کلی ؛ منبع نور پنجره دارای یک حالت نرم و لطیف است که موجب ایجاد بافت های نرم و لطیف روی سوژه مورد عکاسی می شود.


     مرحله دوم : روشن نمودن سوژه با حالت بازتاب نور :


    در شرایط ضد نور شدن سوژه ؛ یکی از اصلی ترین روشها برای از بین بردن شرایط ضد نور ؛ بازتاب دادن نور با استفاده از یک ابزار بازتاب دهنده می باشد. رفلکتور یا بازتاب دهنده ابزاری است که به شما امکان می دهد تا مقداری از نور تابیده شده از پشت سوژه را به سمت صورت او بازتاب دهید . 

    نمایندگی کانن


    کاغذ یا مقوای سفید نیز همین کارکرد را خواهد داشت و در صورت عدم وجود رفلکتور ؛ با استفاده از یک کاغذ سفید بزرگ ؛ مقداری از نور را به سمت صورت سوژه بازتاب دهید . حالت بازتاب نور نه تنها موجب روشن شدن سوژه می شود بلکه حالتی نرم بر پوست صورت سوژه ایجاد نموده و ابعاد صورت او را نیز به نحو مطلوبی نمایان می سازد .


    مرحله سوم : روشن تر نمودن سوژه با جبران نوردهی مثبت


    در مرحله سوم از حالت جبران نوردهی مثبت برای روشن تر نمودن سوژه می توان استفاده نمود . 


    استفاده از این روش بعد از مرحله بازتاب دادن نور ؛ ضروری به نظر می رسد . جبران نوردهی مثبت در زمانی مورد استفاده قرار می گیرد که روشنایی به دست آمده از حالت بازتاب نور ؛ در حد کافی قرار نداشته باشد .


    مرحله چهارم : تنظیم زاویه دید برای ایجاد عمق در ترکیب بندی عکس



    استفاده از قانون یک سوم و نقاط طلایی موجب ایجاد هارمونی و توازن در ترکیب و کادر عکس می شود.  به طور کلی قرار دادن سوژه در مرکز کادر موجب کاهش عمق تصویر خواهد شد اما با خارج نمودن آن از مرکز کادر و قرار دادن سوژه برای روی نقاط طلایی تصویر ؛ عمق و بعد بهتری را در پس زمینه به وجود خواهد آورد .



    تعادل میان نور و سایه را رعایت نمایید.


    استفاده از نور پنجره برای بکارگیری نور محیط در تولید عکس های پرتره یک روش بسیار موثر به شمار می آید اما در هر صورت ؛ تابش نور از پشت سوژه ؛ شرایطی چالش برانگیز در زمان عکاسی را به وجود می آورد .


    در تصاویر فوق از نور پنجره در هوای ابری استفاده شده است که این حالت نیز به خودی خود موجب نرم تر شدن حالت تابش نور خواهد شد. اما در شرایط هوای کاملا آفتابی ؛ جنس نور موجود در محیط ؛ از نوع نور سخت خواهد بود و این امر تاثیرات بسیار شدیدی را در سایه ها و هایلایت ها ایجاد می نماید .

    نمایندگی کانن

    در شرایط تابش نور سخت ؛ استفاده از رفلکتور برای ایجاد توازن میان سایه ها و هایلایت ها ؛ امری کاملا ضروری خواهد بود . روش جایگزین برای رفلکتور ؛ استفاده از تابش ضعیف نور فلاش می باشد .

     همچنین تنظیم زاویه دید دوربین به سمت کناره ها نیز در از بین بردن تابش پرتوهای ناخواسته ؛ مفید خواهد بود . استفاده از جبران نوردهی مثبت به تنهایی برای ایجاد بافت در سوژه پرتره کفایت نمی کند و در نظر گرفتن حالتهای بافت و تنالیته پوست صورت سوژه در این زمان ؛ از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است .


    نمایندگی کانن ایران


    برچسب‌ها :


    دیدگاه شما

    دیدگاه ها

      - هنوز دیدگاهی ثبت نشده است -